Foto: Christian Falck Wolff

Line Schmeltz

Kommunikationsforsker, DJMX

Bæredygtighedskommunikation: Få styr på teorien, så du ikke bliver beskyldt for greenwashing  

Line Schmeltz, kommunikationsforsker, DJMX og Henrik Munkgaard, redaktør, Sustain Report 

I denne dobbelte session sætter vi fokus på begrebet bæredygtighedskommunikation. Og det gør vi med to forskellige sæt briller. Først får vi en indflyvning fra et forskningsbaseret, teoretisk perspektiv set fra ekspertens øjne, før praktikeren skiller skidt fra kanel, greenwashing fra reelle, bæredygtige initiativer.  

Line Schmeltz er intet mindre end ph.d., MA og leder af Center for Kommunikation og Ledelse på DMJX, og så er hun en af Danmarks førende kommunikationsforskere og eksperter inden for bæredygtighedskommunikation. I mere end 15 år har Line både forsket og undervist i kommunikation, CSR, bæredygtighed og samfundsansvar. Hun vil give et indblik i den model, hun har udarbejdet gennem sin forskning, og præsentere de fem karakteristika, der gør lige præcis kommunikation af bæredygtighed til sin helt egen – og meget udfordrende – disciplin. 

Teori er som bekendt en ting; praksis kan være noget helt andet. Så nu skifter vi mindset og skal se på begrebet fra en, der beskæftiger sig med kommunikation af bæredygtighed i praksis. Få har som Sustain Report, med redaktør Henrik Munksgaard i spidsen, gravet, undersøgt og dissekeret, hvad det egentlig er, virksomhederne gør, når de præsenterer nye, grønne tiltag.  Blandt de virksomheder, der er kommet under Sustain Reports kritiske lup, er store aktører som Magasin, Huscompagniet, hotelkæderne Comwell og Scandic og ikke mindst en række virksomheder fra DR’s Løvens Hule, hvor badetøjsfirmaet Copenhagen Cartel i januar 2024 blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. 

Henrik giver en række eksempler på markedsføring og kommunikation, hvilke har ført til kritisk omtale, og lægger op til debat om, hvor grænsen går. 

Efter Henriks oplæg inviterer vi Line tilbage på scenen, og så vil vært og moderator Charlotte Harder facilitere en debat om bæredygtighedskommunikation, hvor også spørgsmål fra salen er meget velkomne.